2014. február 27., csütörtök

Tanácstalanságomban írok, hátha kikerekedik a megoldás

   Kérdések vannak bennem - ma megkaptam válasznak két helyről is, hogy csak én tudom megválaszolni őket. És azt is, hogy jó lenne minél hamarabb, mert ez most anyaként nem csak rólam szól. Az egyiknél egy-két gyerekem (kicsit tágabban értelmezve három is) érintve van, nem csak azért, mert tőlem függ, az én döntésemtől a hogyantovább, hanem azért is, mert példát mutatok... és nem szeretek határozatlanságot mutatni, amikor igazából érzem/tudom, hogy igazam van, csak épp...és itt jön a bibi: nincs bizonyítékom, nem tudom tényekkel alátámasztani, és ez kétségeket indít el bennem is, mert: mi van ha tévedek? Mi van, ha nincs igazam?

   Nyilván semmi eget-verő nem történik akkor sem, csak mintha most kellene igazán elhagynom a komfortzónámat és bizonytalan talajra lépni...
   Az összes coach blog azt írja, hogy gyerünk előre!, csak az győzhet, aki lép, sőt ugrik. Ha hibázunk is, abból tanulni lehet, tehát semmiképp nincs mit vesztenünk...

   A konkrét:
EGY: Dömötört toljam-e vissza az iskola felé (nyilván nem erőszakkal, de a gyerkőc követi az anyja véleményét, lehet irányítani - hacsak el nem csesztünk valamit az elején, de sokszor még akkor is sokáig istenek maradunk). Természetesen nem akarata ellenére, hanem mert ő is tanácstalan - azonkívül, hogy némi pszichés rosszullétet sikerül még mindig produkálnia tanóra közelben - a hivatalos pszichológus is iskola-undoritiszt állapított meg. :) Vagy, ha úgy gondolom, jó neki otthon, akkor ezt kellene hivatalosan is képviselnem, és nem valamiféle bizonytalan maszlagot, amivel másokat és nem mellékesen magamat is hitegetem. De, és itt kezdődik a valódi probléma; egyszerűen úgy érzem nincs elég rálátásom a következményekre. Amiket olvasok, nézek azok leginkább azt támasztják alá, hogy maradjon csak itthon, nem való ebbe a poroszos iskolarendszerbe, sokkal jobban jár hosszútávon és most is, ha itthon tanul. Miért hagynám, hogy napi 5-6 órában elnyomják a kreativitását, a véleményalkotását? Nem a tanárokkal van bajom, egész jó tanárok vannak a sulijukban, de azt hiszem, nem mindenkinek való ez a fajta iskola. Négy iskolás gyerekemből kettő viszonylag jól viseli (ez nem azt jelenti, hogy nem járnának jobban egy másfajta iskolával, de azt gondolom, hogy ők olyan karakterek, akik jól bírják ezt a terhelést), kettőtől viszont idegen...és majd kiderül, de elképzelhető, hogy a legtörpöm sem lesz annyira boldog és jókedvű gyerek, ha iskolába kerül. Nem előrevetítek, csak az egyik óvodai pedagógus kiverte egy kicsit a biztit nálam, persze nincs bizonyítva, amit a gyerek mond, de ettől még elhiszem neki, hogy a heti egy órás foglalkozás alatt a bejáró pedagógus kiabál, meghúzta a gyerekek fülét, és ütögeti a fejüket. :( Nem az én gyerekemét, de ettől még ijesztő számára - nem csodálom. Fél a szerda reggelektől, nem akar oviba menni, amikor az a foglalkozás van. Amióta elmondta, nem is volt (egyszer elmaradt a farsang miatt, egyszer nem volt oviban a legtörp), de még nem beszéltem a "kedves pedagógussal". Egy másik gyerkőcöm is fél a tanárnénijétől, ami tőle azért meglepő, mert 100-ból 99 emberrel nagyon barátságos, kedves, cserfes kisember, akinek az előző tanárnénije azt mondta, amikor eljöttünk a pesti suliból, hogy irigyli a következő tanárnénijét, mert ilyen kedves, segítőkész, szeretetre-méltó gyereket ritkán van lehetősége tanítani egy tanárnak... Lehet, hogy túlzott, de az biztos, hogy reggelente a gyerekem odament hozzá átölelte és szeretettel köszöntötte... pedig az a tanárnéni sem volt vak a gyerek lassúságára, elkalandozó figyelmére...CSAK ÉPP: A PEDAGÓGIAI MÓDSZERE A DICSÉRET ÉS A TÁMOGATÁS VOLT, és nem a nyers, cinikus, rosszalló kritika.
  Amikor mérlegelek az ehhez hasonló hibák elkövetésétől félek: miért nem állok oda és mondom el a véleményemet, az érintett pedagógusoknak? Az óvodai foglalkozást tartó pedagógus: vele nem találkoztam, de tervezem a beszélgetést. A gyerkőc tanítónénije: próbáltam, de olyan falat érzek kettőnk között, hogy nem látom értelmét annak, hogy elmondjam a véleményemet... - lehet, hogy valamiért nem kedvel engem, úgy meg nehéz őszintén beszélgetni, ha előítéletek érzek magammal szemben. Az én kezdeti hozzáállásommal nem lehet baj, ugyanis egy nagyobb gyerkőcömnek is volt a tanítónénije, és semmi bajom nem volt vele, sőt szakmailag minden elismerésem, mert ő vette észre még elsőben a gyerek diszgráfiás zavarát. Szóval az én hozzáállásom teljesen pozitív volt...és sajnálom, hogy csak volt, de eddig bírtam mentegetni...most már neki kell valami pozitívval közelednie felém, hogy ne ez legyen a véleményem. Hozzátenném: alapvetően szörnyű emberismerő vagyok, nem hallgatok a belső hangomra, mindenkiről jót feltételezek, rózsaszín szemüvegesen viszonyulok az emberekhez + ha tesznek is olyat, ami nem tetszik, sokáig én mentegetem őket, magyarázkodom helyettük magamnak, hogy felmentsem őket (mindenki követhet el hibákat) + ha ki is alakul végül egy negatív vélemény valakiről, akkor sem tekintem ellenem való véteknek, mentem a menthetőt, továbbra is keresem benne a jót, de már nem kritikátlanul (poz: a tanárnéni kölcsönkérte tőlem Seligman: Az optimista gyermek című könyvet - még nem beszéltünk róla, de tervezem) + bármilyen apró pozitív változásra felfigyelek, értékelem, viszonylag könnyű visszatennem a rózsaszín szemüvegemet. Ezen a szerintem rendkívül barátságos, optimista szűrőn eddig életemben ketten akadtak fent - mindketten többször figyelmen kívül hagyták az érzéseimet/jóindulatomat és megbántottak - a szűrőn való fennakadás csak annyit jelent, hogy nem keresem a társaságukat, de ha találkozunk, akkor nem fektetek abba energiát, hogy ne érezzem jól magam - értsd ezalatt: igyekszem kedves lenni. :)

   Igazából azt utálom, hogy mindennap az iskolában összeszedett vacakok ellen kell küzdenem - vagyis újra életet lehelni a gyerekbe, vidámságot... Lehet, hogy sérülékenyebbek, mint az átlag? De ha ezt örökölték, akkor hogyan segíthetek? márpedig sanszos, hogy tőlem van, mert soha nem szerettem iskolába járni, pedig a tanulással nem volt bajom... Egyesével az emberekkel sem, barátaim is voltak - ha nem is sok, de nem éreztem magam kiközösítve sem. Csak jól sem... Most sem érzem jól magam, ha nagyobb közösségbe kell mennem és "small-talk"-okkal múlatni az időt. Néha már megy. De az ovis farsangon bebizonyosodott, hogy még most sem vagyok profi ebben - bár ahogy néztem, más sem. :) Nem érzem ilyenkor rosszul magam, pláne nem tör rám pánik, de valahogy mégsem az igazi. Nem olyan mint most, írás közben, vagy amikor 2-3 emberrel beszélgetek, vagy, hogy nagyobb tömeges példát is mondjak: amikor a szülinapomon összegyűlünk  sokan - volt, hogy több mint negyvenen. Vagy a rokonaim, családom nagy tömegében - húsvétkor 30-an is szoktunk lenni. Ezeket mind szeretem, amikor tényleg van közöm az emberekhez, velük a kétperces beszélgetéseknek is van értelme. De akikkel véletlenül csak egy osztályba kerültem? És ne merüljünk el a "minden találkozásnak van oka" álspirituális maszlagban, mert bár jó dolog az osztálytalálkozó, facebook szinten érdekelnek is a volt osztálytársaim, de ennél nem több - illetve, aki igen, azzal tartom is a kapcsolatot kicsit komolyabban is. Nem is tudom, miért jön be a facebook, de én kifejezetten szeretem a kapcsolattartás ezen módját - tudunk egymásról, néha szólhatunk is egymáshoz, de nincs a kellemetlen feszengés, ha nincs mit mondanom...

  Kicsit elkalandoztam..., de talán érthető így, hogy miért nem hiszem, hogy például az iskola segít a szociális képességek fejlesztésében - rajtam nem segített. :) Pont ezt éreztem iskolás koromban is - és persze nem biztos, de lehet, hogy ezt érzik a gyerekeim is. Akkor nekik is jobb lenne itthon? De Szille szereti a társaságot, a csacsogást, csak mintha halkulna az iskolától...nem akarom, az jó benne! :) (Jó néha nekem is sok egy kicsit, de az annyira ő, hogy ha kiölik belőle, akkor mintha a lényegét veszítené el - és lehet, hogy később rátalál majd  - mint ahogy én is visszataláltam a tanuláshoz (kizárólag autodidakta módon vagyok hajlandó :) ), de én inkább megóvni szeretném attól, hogy elveszítse.

   A végére maradt a saját dilemmám: hogyan lehetne összeegyeztetni a jóindulatomat, a rózsaszínszemüvegemet a jogos kritikával, ami kell ahhoz, hogy hasznosabbnak tartsam a munkámat?

   Van-e jogom egyáltalán bárkit kritizálni, illetve "tudni" a jobb irányt?

   Hogyan lehetne úgy együttműködni az iskolákkal, hogy a tanárokat jobban bevonva, őket motiválva, inspirálva egy jobb oktatást alulról indítsunk el?

  Hiszem, hogy lehetséges a tanárokkal, diákokkal, szülőkkel együtt egy derűsebb és ezáltal hatékonyabb iskolát létrehozni a jelen meghatározott keretei között is.

   Nem egy újfajta iskolát álmodok, abból van sok, én azt szeretném, hogy a mostani iskolákat tegyük jobbá, hiszen ez mindenkinek jó lenne. A tanároknak könnyebb lenne tanítani, a diákok szívesebben járnának be iskolába, a szülők pedig jó helyen tudnák a gyereküket.

   A legnagyobb gyerekem egy olyan iskolába jár, ahol jól érzi magát már két éve. Előtte,az az hat évig,nem szeretett iskolába járni. Nem speciális iskola, nem alapítványi, csak egy jó gimnázium, ahol kíváncsiak a gyerekek véleményére is, ahol van szava, ahol emberként kezelik a gyerekeket is. Tiszteletben tartják, hogy ők is különálló személyiségek.

   Miért nehéz tisztelni a gyerekben az emberi lényt, aki egyre jobbá válik, ha támogatjuk erősségeiben?
És miért azzal akarjuk bebizonyítani, hogy jobbak vagyunk nála, hogy kritizáljuk?

10 megjegyzés:

  1. Szerintem aki kritizálva tanít, nem való kisiskolások mellé. Nagyok mellé sem nagyon, ahhoz szuper fullos tanárnak kell lennie egyéb tekintetben.
    Értem én a finom megközelítést, én is halogatok amíg lehet, mert hátha a dolgok megjavulnak, de tudom: csak halogatás, megvárása annak, míg a helyzet tarthatatlan. Ami nem is bűn, ha rólam van szó, ill. nem akkora. De a gyerek esetében? Osztályt nem lehet váltani? Mert szerintem hiába beszélsz a tanárnénivel, az emberek nem változnak, a kritikus az marad ami. Ettől még jó ember lehet, de nem biztos hogy oda való, ahol van.
    És persze megbeszélni is lehetne, de csak egyenesen rákérdezve arra, hogy miért ilyen a lányoddal, mi váltotta ki ezt. Lehet nem szimpi neki, ilyen is van, de ezt mondjuk elismerni nem fogja egy tanár.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Heni,
      Az osztályváltást nem érezném megoldásnak - kicsit nehéz is lenne kivitelezni, mert másik faluba kellene átvinni, de nem ezért vetem el, hanem mert nem tudom előre megmondani, hogy milyen lesz az osztályfőnöke a másik suliban. (említettem, hogy "remek" emberismerő vagyok :) ) Valahogy felesleges macerának (és költségekkel is járna) érzem.
      Régebben nem éreztem ezt a tanárnéniből - sem felém, sem általánosan, lehet, hogy valamitől változott szerintem a gyerekek szempontjából nem a legjobb irányba. Lehet, hogy csak rá kellene magam venni egy beszélgetésre, ami ha nem is oldana meg mindent, de legalább megismerhetné az én álláspontomat is - esetleg én is a miértjeit. A stílusával nem tudok egyetérteni - más gyerekkel kapcsolatban is tapasztaltam, akkor sem tetszett, de az a gyanúm nem is tudja, hogy hogyan hangzik kívülről, amit mond - nem kiabál, nem nyíltan mondja ki a véleményét, de érezteti és hangulatot kelt a vétkes ellen.

      Beszélnem kell vele, különben úgy érzem, mintha én is ilyen lennék, mert a háta mögött blogolok. :)
      (Kicsit lelkifurdalásom is van, de próbálok tárgyilagos maradi, és úgy fogalmazni, hogy ha ő elolvasná, az se zavarjon, mert nem írok számomra vállalhatatlan dolgokat.)

      A halogatásnak nevezéssel először nem értettem egyet - mondván csak ki kell egy kicsit várni, hátha rosszul látok valamit, de most azt gondolom, igazad van, talán az első dolognál szólni kell(ett volna). Akkor nem gyűlik össze - csak - ezzel magamat mentegetném most :) - a legnagyobb fiam elsős kora óta nem szeretek foglalkozni az iskolai dolgokkal - házifeladat, jegyek, mert egyrészt azt gondolom, nem az én dolgom, másrészt ahányszor erőt vettem magamon és belemélyedtem annyiszor idegesít fel - a tananyag, a dolgozat értékelése, a lecke feladatai, és mennyisége, stb...
      Szóval eddig úgy gondoltam, hogy mindenki jobban jár, ha nem foglalkozom az iskolával...ezért hát a halogatás. :)

      Törlés
  2. Izgalmas kérdéseket feszegetsz, megint...
    a kivegyem-ne vegyem kérdésre csak annyi spirituális maszlagot írnék, hogy ha a Te Anyukádnak lett volna annyi energiája, és lehetősége, hogy Te magántanuló lehess, mi biztosan nem találkoztunk volna (amint roppant sajnálnék), és nagy valószínűség szerint nem érettségizel le, mert sem akkor, sem azóta a nemszeretem dolgok megtanulása nem erősséged, és azért az érettségihez, valljuk be, sok nemszeretem párosul.
    Lehet, foglalkoztál volna olyannal, ami érdekel, de ha társadalmi beilleszkedésről - állás keresésről - miegymásról van szó, az érettségi már a mi időnkben is elengedhetetlen volt.
    Azon barátaim, akik nem, vagy csak felnőtt korban érettségiztek, majdnem mindannyian komoly kisebbrendűségi érzéssel küzdenek, (tanulámányok ügyben).
    Pont ez igaz a diplomátlan ismerőseimre, akik néha mély tisztelettel tekintenek rám (nem értem) mert tudom, hogy a diploma úgyanúgy kalap sz*rt se ér.

    A tanár megváltoztatása című fejezet is elég nehéz.
    Aki nem tanított, (edzősködött, szakkörözött, stb) nem tudja milyen nehéz mesterség. Nemcsak a gyerekek és a szülők, hanem a kollégák, és az igazgató miatt is.
    Minden tapasztalatom szerint fejétől bűzlik a hal... (nem tudom vidéken is így van-e...)
    vajon az igazgatótok, hogyan motiválja, sarkallja beosztottjait? talán ez lehetne jó kezdő pont.

    a mi generációnk, így a gyerekek tanárai is, még tanár tiszteletben-félelemben nőttek fel. amikor kikerülnek, szembesülnek vele, hogy nem tudnak tanítani, néha még egy mondatot sem tudnak elmondani, mert a gyerekek (néha az otthoni nyomásból végre kilépve) épp üvöltve eresztik ki a gőzt... mert pontosan tudják, hogy nem tehet ez ellen semmit a tanár... és a tehetetlen, erre teljesen felkészítetlen tanár megpróbálja megfélemlíteni őket, kiabálással, megalázással, ami még azokban is mély nyomot hagy, akik látszólag teljesen félvállról veszik, mert otthon ennél amúgy is keményebb nekik...

    talán jó lenne végre arra fókuszálni, (akár poroszosan is), hogy ki miben jó!!!! Hiábát, hiányosságot rengeteget találunk. magunkban is.
    valami tök globális átalakítással (már 1milliószor beszélgettük a tantárgyak szerinti bontást, mert van akinek az ének megy tök jól, míg más bukfenc, vagy épp gyökvonás zseni) fejlődjenek mindenben, de bátran tehessenek több energiát abba, ami jól megy.
    ezt egy tanár, egy órán belül nem tudja megoldani. nem lehet felzárkóztatni, tehetség gondozni és közben haladni a nagy átlaggal is...

    talán egy másik kérdés, hogy mivel tudnád Te, vagy a többi szülő segíteni az ő munkáját, hiszen ő is sikerélményre vágyik. Szeretné megtanítani, amit csak lehet...

    no nem csépelem a kimeríthetetlent tovább...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. na most - ezt írom legkésőbb, mert hosszú lesz. :)

      spiri maszlag: Adriennel (lejjebb :) ) majdnem ugyanabba az általános iskolai osztályba jártunk (már fel is vettek a sportosztályba elsősnek, amikor elköltöztünk, így nem abba suliba jártam), tehát sikerült jól elkerülnünk egymást, de véletlenül egyidőben (is) jártunk műugrani - így ott lettünk jóban.
      Biztos vagyok abban, hogy valahol megismertelek volna Téged is - annyira közel állsz, hogy "spiri maszlag" muszáj volt találkoznunk. :)
      Az érettségiben lehet, hogy igazad van, de a gyerekeim is tudatában vannak annak, hogy fontos a tanulás, nemhogy az érettségi, de a főiskolai vagy egyetemi végzettség is kötelezően előírt nekik (általam) - nem érzem magam kompromisszum-késznek ezügyben - ezt pedig ők is tudják, miként azt is, hogy nem akarom, hogy rosszul érezzék magukat, és próbálom a legjobban testhezálló formát megtalálni nekik - ami anyagilag, fizikailag belefér. :)
      Az iskolai tantestület, igazgató témához csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy kicsit "fejetlenség" van jelenleg az iskolában, és elképzelhető, hogy ez esetleg belejátszhat abba, hogy valamivel "lazább" a értékrendszer képviselete, ez pedig némi határkiterjesztést is von maga után. De egyrészt ez rendeződni fog idővel, másrészt én ha egységként nézem az iskolát, akkor szeretem, tetszik. Nagyon sok tanárban látom a jószándékot, a tenni akarást, de amit írtál, az is felfedezhető természetesen - az előző rendszer tekintélyelvű oktatásának maradványai, amik pont úgy hatástalanok a mai gyerekekre, mint ahogy a szülők alól is ki lett rántva a szőnyeg a régi módszerek elvetésével, és nem lett adva új - illetve szerintem igen, csak amit nem megszokásból csinál az ember abba energiát kell rakni, avval munka van...jóval több, mint avval, ha visszatérünk a régi módszerekhez, amik közben használhatatlanná váltak, mi meg (szülőként, tanárként) ott csücsülünk és nem tudunk mihez kezdeni, mert nem mutatta meg senki az új eszközöket.
      DE: ha valaki fejlődni akar szülőként, pedagógusként, nevelőként, akkor rengeteg anyag van már az interneten, ráadásul annyiféle, hogy mindenki megtalálhatja a hozzá közelállót...
      Értem, hogy portfólió, meg adminisztrációs feladatok, meg kitudja még mi más, ami elveszi az időt, de és ezt komolyan így gondolom: ha valakinek hivatása az oktatás, akkor követnie kell fejlődést nem csak a saját, hanem a gyerekek érdekében is. Ha egy tanár nem érzi feladatának a gyerekek motiválását, inspirálást, akkor pedig el kellene gondolkodnia azon, hogy máshogy, máshol mi hasznosat tudna tenni. Főként a saját érdekében...

      Az utolsó felvetésed pedig - mivel tudnának a szülők segíteni, teljesen jogos, már fogalmazódik meg bennem a terv egy "Tanárok - Diákok - Szülők" együtt, egymást meghallgatva a jó/derűs/boldog iskoláért. :)

      A gyerekekkel már haladunk! (Nem a sajátra gondolok, hanem akiknek az önismereti foglalkozásokat tartom. :) )

      Törlés
  3. csak apróság:
    Nem akarod átnézni a gyerekek tolltartóját... (mert van neked másik 4 gyerek, meg mert tanulja meg mind rendben tartani, stb,)
    Tegyük fel: Tanítónéni készül színezős, koordináta rendszeres feladattal, amiben Szille is jó. De nem tudja csinálni, mert nincs sárga. (és nem tudja hogy helyettesítheti-e rózsaszínnel, és meg se meri kérdezni, mert üvölt a tanító néni) (és lehet, hogy "jogosan", mert nem tud a többivel foglalkozni, aki felkészült, és érdeklődő) Először ül, de már rosszul érzi magát, hiszen megint nem tud megfelelni. aztán unatkozni kezd, aztán valószínűleg beszélni. Tanító néni hiába próbál rohadt jó feladatokat kieszelni, ha nem tud a Te gyermekedtől tanítani... és nem hiszem, hogy az a dolga, hogy legyen nála pótceruza 28 db... csak ha adottak a feltételek, akkor lehet jól csinálni, és még akkor is piszkosul nehéz. Próbálj Te is együtt működni vele..

    És most nem azokról beszélek, akik a kevés fizetésüket, és a rossz nemi életüket vezetik le nap-mint-nap a gyerekeken...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Előbb erre válaszolok:
      nem nem akarom - hanem nincs energiám átnézni a tolltartóját, ami nem azt jelenti, hogy ne tudnék időt keríteni rá, épp csak a prioritás listámon valóban hátul foglal helyet az iskola. Én is szeretem, ha rendben van a felszerelése, értem a felvetésed, de ha nem tudok valamiről, akkor nem tudok tenni ellene. Konkrét példa: Szille kapott egy egyest, vagy beírást énekből, mert többször előfordult, hogy nem volt ott a könyve. Kérdeztem tőle, hogy miért nem volt ott? Mert nem kaptam meg szeptemberben. (Nem részletezem, de az iskolaváltás elhúzódott, emiatt később kaptak tankönyvet a gyerekeim.)
      - Miért nem szóltál nekem, vagy a tanárnéninek, hogy egyáltalán nincs énekkönyved?
      - Otthon nem jutott eszembe (lehet, hogy elnéző vagyok, de nekem ez érthető, és elfogadható), a tanárnéninek meg féltem szólni, mert már többször leszidott.
      Ezek után bementem elmondani a problémát, mire: szerezzük be, ja és van egy ének munkafüzet is, ami nincs Szillének, mert már elsőben is azt használták, azt is szerezzük be. Mindezt februárban...
      Kérdem én: eddig nem tűnt fel? Nekem honnan kellett volna tudnom, hogy használnak egyáltalán munkafüzetet? Persze, Szille mondhatta volna, de elfelejtette.
      Nem erre való az üzenő? Ami egyébként nincs. :(

      Irtó összetett a véleményem erről, de valahol azt gondolom, hogy az iskola nem az én dolgom. Ha nincs felszerelése a gyereknek, akkor szóljon, először nyilván ő is a gyerekkel beszéljen, de ha nem oldódik meg, akkor lehet üzenni a szülőnek ahelyett, hogy a gyereket alázom meg, amiért nincs neki valamije.
      Edzésen is előfordul, hogy valaki nem hoz nadrágot, fogvédőt, kesztyűt - engem is zavar, ha nem tudunk úgy haladni emiatt, ahogy elterveztem, de a tapasztalataim azt mutatják, hogy lehet a gyerekekkel beszélni, hatni rájuk úgy is, hogy közben nem érzi szarul magát a leszidástól.

      Törlés
    2. Teljesen értelek! Tök hiányos a kommunikáció! Ő nem mondja el Neked, mit szeretne a gyerektől, Te nem mondod el neki, hogy pedagógiai elv rejlik az iskolával nem foglalkozásod mögött, nem pedig nemtörődömség.

      Bármilyen hihetetlen, nem megbántani, vagy kritizálni szerettelek volna, hanem csak megmutatni egy másik nézőpontot, amitől gazdagodhatsz, vagy láthatod ugyanannak a hegynek egy másik oldalát. Van még belőle számtalan...

      Nem a tolltartó kérdést akartam megvilágítani, hanem a lelki állapotot! Nyilván az is megoldás, ha Szille füle hallatára jól megdícséri Gizikét, hogy milyen szép a tolltartója, és az első alkalommal minkor Szilléjé is rendben őt is nagyon-nagyon.
      És még van sok-sok lehetőség. De valóban van amikor az embernek semmi ereje sincs, és néha ez már októberben előfordul!!! sajnos

      Törlés
    3. Egyike vagy azon embereknek, akikről soha nem feltételezném, hogy bántani akar - szerencsémre sokan vagytok! :)
      Imádom a másik oldal mutogatásodat! :)
      És igen: kommunikáció - már meg is van a megoldásom, csak még várat magára a kivitelezés. :)

      Törlés
  4. Szerintem nem nagyon fogsz megoldást találni, mert ahol a Te szempontjaid szerint az egyén szabadsága a legfontosabb, ott pont azon küzdenek, hogy korlátokat szabjanak és közösségi viselkedésre neveljenek: szótfogadásra. (Jó katona nem dumál, végrehajt.) Te magad sem vagy szófogadó típus. :) Jó katonákkal lehet haladni, előrébb lépni a társadalomnak, az irányítás szerint, de az ember egyénisége elvész, hogy kiből lesz irányító, nos erre még nincs válaszom, de az biztos, hogy nem a jó katonák soraiból ...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az elvi ideológiát értem, de a tanár nem azért lesz tanár, hogy a gyerekekből kihozza a legjobbat?
      Szeretnék hinni abban, hogy egyesével az emberek nem "jó katonákat" akarnak, és nem lázadásnak veszik azt, hogy mindenki másmilyen.
      Lehet, hogy csak igen rosszul viselem, ha rózsaszín, tévé nélküli tanyavilágomba betör a szürke realitás...
      El tudom képzelni azt a világot, ahol mindenki képességeit jól kihasználva végzi a dolgát - vagyunk annyira sokfélék - mi emberek - hogy nem maradna betöltetlen üres hely, és mindenki jól érezné magát. Na jó, ez elég idealisztikus, de legalább szigeteket! :)

      Törlés